Om företaget

Företaget är i sig skapat för att hantera försäljning och underhåll av programvaran MJ-fjärren. Men jag har också identifierat behovet av information och upplysning inom området digitalteknik vare sig det gäller olika digitalsystem, komponenter och - framför allt - ämnet återkoppling.

Och jag får ofta frågan varför jag inte ger informationen gratis - men det är ju helt enkelt så att det tar mig en väldig massa tid att sammanställa svar på de frågor och funderingar jag får och det är den tiden jag vill ha betalt för. Dessutom, då det drivs i företagsform, är det moms och skatt som läggs på kostnaden - inget jag kan göra något åt.

Jag hjälper mer än gärna dem som vill ha min hjälp och mina råd - men för att det ska vara värt det så måste jag ta betalt för tjänsterna.

Och - ibland låter det som mycket pengar. Men om jag ska vara helt ärlig: -Vad är c:a 1.400:- i seminarieavgift mot att kanske behöva riva en anläggning för att man inte gjorde rätt från början? Hembesök blir ju ofta tyvärr lite dyrare, inte minst p.g.a. transportkostnad. Men jag hoppas ändå, att de som behöver och nyttjar den servicen, känner att de får valuta för pengarna. Allt beror förstås på hur förberett det är när jag väl kommer och vad som måste/behöver göras.

De flesta tjänster jag erbjuder är dyra, och det beror på att de tar mycket tid i anspråk. Särskilt dyrt är anläggningsplanering, som jag förvisso gör men den som har försökt vet vilken enorm tid det tar. Räkna med c:a 1.500:-/m2 för grundutförande.

Jag har själv gjort de flesta felen, och konstaterat vad man bör göra istället. Jag har provat många av de digitala system som finns på marknaden och har ännu inte (faktiskt) hittat något som jag är till 100% nöjd med. Idag använder jag 4 st. olika system (till olika testbanor), med ett 5:e "på gång". Till dessa har jag provat ett otal komponenter i kombination. Och det är de erfarenheter jag gjort som ligger till grund för det som sägs på seminarierna, och som jag ger er som köper supporttid. För att ni ska slippa lägga pengar på sådant som jag vet fungerar mindre bra - och istället försöka få er att göra rätt från början!

Har haft digitalstyrda tåg ända sedan Märklin Digital såg ljuset 1985. Tyvärr sålt mitt första digitalsystem, men ska nog köpa in delarna igen även om jag anser att de inte fyller dagens behov.

SaFre Modelrailroading då - varför namnet? Vad betyder det? Ja egentligen är det ju bara de första bokstäverna i mitt namn (utan "prickar") och med dem från efternamnet först (FreSa lät inte lika bra!). SaFre kan dessutom med lite vilja uttalas som "Safer" - och det kan då även tydas som "Safer Modelrailroading" - vilket egentligen också motsvarar en del av syftet med min programvara - en säkrare MJ-bana. Då jag även är anställd i ett känt bolag som lokförare - så har jag även viss erfarenhet av säkerheten inom järnvägen och hur saker och ting fungerar i verkligheten - detta är implementerat i MJ-fjärren - och det är vad som lärs ut, i MJ-form, på mina seminarier... ;-)

MJ-fjärren

Inte minst – så har vi vårt datorstyrningsprogram: MJ-fjärren! Det är under (konstant) utveckling och just nu jobbar jag med att förenkla vissa inställningar. Därför har releasen blivit försenad då jag gjort en del förenklingar för användaren som tågstyrningen måste anpassas för men jag räknar med att släppa version 1 under början av 2020.

MJ-fjärren är dock ett ganska dyrt program, som inledningsvis inte har riktigt alla finesser som billigare program kanske har – men man får inte glömma att MJ-fjärren dessutom är specialanpassat för att styra svenska signaler och köra trafik enligt svenska regler. Det har också en direkt anpassning till både SigStyr signaldekodrar (trots att dessa snart tyvärr fasas ut), samt till MGP:s system. För MGP finns även en specialkoppling i det fall man använder datorstyrning i kombination med lokala ställverk för en, eller flera, stationer. Exempel för detta kommer inom kort på hemsidan (http://www.xn--mj-fjrren-z2a.se/).

MJ-fjärren finns inledningsvis för körning med centralerna: Z21/z21, ECoS & Central Station 2/3(+).

MJ-fjärren syftar till att få styrningen från ställverket (”fjärren”) så realistisk och verklighetstrogen som möjligt. Ett antal funktioner har byggts in för att efterlikna hanteringen vid den verkliga fjärrtågklarerarens arbetsplats – samtidigt som varje station konstruerats för att efterlikna styrningen av en verklig sådan. Tåg- & växlingsvägar kan naturligtvis ställas både manuellt och per automatik, tågen kan välja olika vägar på olika sätt (i den mån det finns olika vägar på anläggningen).

Ställverket jobbar också med säkerhet i första hand! Tågvägar skyddas både frontalt och med sidoskydd. Vilket ibland gör tågföringen lite ”trög” – men det är också avsikten – för att spegla verkligheten! Det går därför inte heller ”alltid” att göra vissa manövrer ”enkelt” i MJ-fjärren – för att det inte är enkelt i verkligheten…

Det k-a-n vara lite krångligt till en början för den som inte är riktigt van i ”järnvägsvärlden” – men jag tror att de flesta relativt snabbt kommer in i tänket när de förstår hur det fungerar. Kurs(er) kommer givetvis att erbjudas – och support kommer alltid att finnas tillgängligt på olika sätt.

MJ-fjärren är givetvis på svenska! (i ett senare skede kommer även engelska och tyska versioner)

Slutligen förekommer även försäljning av överbliven testmateriel.

Kortfattat

Tjänster/produkter i korthet:

Saknas det Du behöver hjälp med? Hör av Dig med vad just Du behöver via kontaktsidan.

Digitala funderingar?

Har du funderingar på vilket system du ska välja – du får här en objektiv part att diskutera med – som har och använder flera olika system och det finns både för- och nackdelar med samtliga som jag kommer att berätta för dig. Sådant tar jag gärna i teknisk konsultation över telefon, men kan också ta med diverse olika utrustning(ar) och komma till dig (om du inte kommer på en kursdag).